تدوین اولین کتاب درسی «آشنایی با دین اسلام» و تأسیس همزمان انجمن تدریس مطالعات اسلامی در تانزانیا

در مراسم مهمی با حضور وزیر آموزش تانزانیا، مفتی بزرگ تانزانیا، شیخ اعظم زنگبار و جمع زیادی از روحانیون برجسته ی از اولین کتاب درسی «آشنایی با دین اسلام» رونمایی و همزمان تأسیس انجمن تدریس مطالعات اسلامی در تانزانیا اعلام شد.

تدوین اولین کتاب درسی «آشنایی با دین اسلام» و تأسیس همزمان انجمن تدریس مطالعات اسلامی در تانزانیا

روز جمعه دهم آذرماه 1402 مراسم مهمی در مسجد پادشاه محمد دارالسلام با حضور وزیر آموزش، علوم و فناوری آقای پرفسور آدولف مکندا (Adolf Mkenda)، برگزار شد. در این مراسم که مفتی بزرگ تانزانیا، شیخ اعظم زنگبار و جمع زیادی از روحانیون برجسته ی تانزانیا حضور داشتند مراسم رونمایی از کتاب درسی «آشنایی با دین اسلام» و تأسیس همزمان انجمن تدریس مطالعات اسلامی در تانزانیا برگزار شد. در این مراسم وزیر آموزش، علوم و فناوری آقای پرفسور مکندا طی سخنانی گفتند رئیس جمهور تانزانیا از ما خواسته است برنامه های جدید درسی باید به گونه ای باشد که به اشتغال آنها در آینده کمک کند. در این میان آموزش های دینی بسیار مهم است. ایشان سپس به تفاوت «آموزش های دینی» با سایر مواد درسی اشاره کردند و گفتند که آموزش های دینی با «ایمان و عواطف و احساسات» پیروان آن سروکار دارد و هرگونه تفسیر اشتباهی می تواند بسیار مشکل ساز باشد. بنابراین لازم بود که در تدوین برنامه ی درسی آموزش های اسلامی، نهادهای اسلامی کشور تانزانیا درگیر شوند تا بتوانیم آموزه های اسلامی را بدون آسیب رساندن به اعتقادات مسلمانان تدوین کنیم. آقای وزیر تأکید کردند که با توجه به اهمیت تدریس این کتابها توسط معلمان مسلمان، امروز آغاز بکار گیری انجمن تدریس مطالعات اسلامی در تانزانیا را اعلام می کنم و از دولت میخواهم هر چه زودتر زمینه ی استخدام رسمی معلمان مسلمان را فراهم کند.

آقای وزیر در نهایت از همکاری شورای مرکزی مسلمانان تانزانیا (باکواتا) و همکاری تیم های مفتی تانزانیا و زنگبار و دیگر نهادهای اسلامی که برای تدوین این کتاب همکاری کردند، تشکر کردند.

در نهایت آقای الحاج نوحو مروما، دبیر کل باکواتا، از این اقدام دولت تانزانیا و وزیر آموزش تشکر کردند و گفتند که تعلمیمات دینی اسلامی از وظایف خود مسلمانان است و ما تردیدی نداریم که دولت از این برنامه حمایت می کند تا جلو سوء استفاده ها گرفته شود.

پیش بینی می شود این کتاب از سال 2024 در دستور کار تدریس مدارس قرار گیرد.

منابع:

https://www.mwananchi.co.tz/mw/habari/kitaifa/mtaala-kujumuisha-elimu-ya-dini-mbioni-4450874

Masomo ya dini ni ya kipekee, ni tofauti na mitaala ya masomo mengine – Millard Ayo

کد خبر 17502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =